Osnova témat

  • Úvod

    Logo ESF

    DIDAKTIKA SOUČASNÉHO TANCE

    Autorka doc. Marta Poláková, Art.D

    překlad a úprava prof. Ivanka Kubicová

  • Téma 1

    1. Principy pohybu v technice současného tance

     

       Technika současného tance, označovaná rovněž jako současná technika (contemporary technique), je někdy doplňována označením release based, které definuje její charakter a specifickou kvalitu pohybu, jíž se odlišuje od ostatních tanečních technik

    Technika současného tance není ustáleným kodifikovaným systémem, proto umožňuje velkou svobodu formy. Každý pedagog může uplatňovat individuální přístup i způsob výuky za předpokladu velmi dobrých znalostí principů, s nimiž technika pracuje. Tyto principy si musí neustále doplňovat studiem funkční a efektivní práce s tělem, která je hlavním zdrojem a motivačním činitelem při rozvíjení vlastního pedagogického přístupu. Cílem technické hodiny je připravit a rozvíjet schopnosti tanečníka pro nároky současné choreografické tvorby.

    Stránky: 10
  • Téma 2

    2. DYNAMICKÝ ALIGNEMENT.
    Stránky: 14
  • Téma 3

    3. PROPOJENÍ CENTRUM - PERIFERIE

    Stránky: 9
  • Téma 4

    4. PROPOJENÍ TEMENO - KOSTRČ

    Stránky: 10
  • Téma 5

    5. PROPOJENÍ HORNÍ - DOLNÍ ČÁST TĚLA

    Stránky: 11
  • Téma 6

    6. DALŠÍ KONCEPTY A PRINCIPY VYUŽÍVANÉ V TECHNICE SOUČASNÉHO TANCE

    Kromě základních konceptů, které jsme si vysvětlili v úvodní kapitole, pracujeme v technice současného tance i s dalšími koncepty a principy, které podporují a doplňují základní principy a prohlubují schopnost tanečníka dosáhnout specifické kvality při provádění pohybu a při tréninku cíleně usměrňují pozornost pedagoga i studenta.

    Stránky: 10
  • Téma 7

    7. DIDAKTICKÉ ZÁSADY A STRUKTURA HODINY TECHNIKY SOUČASNÉHO TANCE

    Stránky: 8
  • Téma 8

    8. NĚKOLIK OTÁZEK TÝKAJÍCÍCH SE PRAXE

    Následující text doplňuje informace, které již byly uvedeny v různých souvislostech v předchozích kapitolách. Protože pohyb je nesmírně komplexní záležitostí a jeho uvědomování je dlouhodobý proces, své dovednosti musíme neustále rozvíjet a doplňovat o další teoretické poznatky o fungování těla při pohybu.

    Takto získané poznatky však nemusí být vždy „objevené“ i v těle. Často se to stane v náhlém tzv. zážitku „aha!“, kdy se v jisté chvíli mentální znalost stane prožitou skutečností. Takovéto pochopení na tělesné úrovni už není tak snadné zapomenout (jako teoreticky získané poznatky) a stává se součástí pohybového projevu tanečníka. 

    Stránky: 4